مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/سبک زندگی با رویکرد سلامت/دانستنی‌های پزشکی و سلامت/پرسش نامه خودسنجی اضطراب امتحان
پرسش نامه خودسنجی اضطراب امتحان
پرسش نامه خودسنجی اضطراب امتحان

تنظیم و ویرایش : سایت راه برتر
تعداد بازدید کننده : 543

برای این که دانش ملکه شود، تعلیم کافی نیست، علم لازم است. «برنارد شاو»

امتحان، یکی از موقعیت‌های تحصیلی است که در آن تعداد زیادی از دانش آموزان دچار اضطراب می شوند. این اضطراب ناشی از ترس از عدم موفقیت است. اضطراب در حد و اندازه طبیعی اش امری بسیار مفید و لازم برای رشد و پیشرفت است اما اضطراب بیش از حد و کمتر از حد نیازمند مداخله ی روانشناس برای تعدیل سطح اضطراب است. شما در چه وضعیتی هستید؟ آیا اضطراب امتحان دارید؟ با پاسخگویی به این سؤالات و رجوع به دستورالعمل انتهایی می توانید از سطح اضطراب امتحان خود مطلع شوید. لطفاً با دقت، صداقت و سرعت به سؤالات زیر جواب دهید.

 

۱- وقتی در امتحانی مهم حاضر می شوم، فکر می کنم دانش آموزان دیگر از من زرنگ تر هستند.

بلی

خیر

۲- فکر می کنم اگر قرار باشد در کنکور شرکت کنم، اعتماد به نفس و آرامش لازم را نخواهم داشت.

بلی

خیر

۳-شرکت در امتحان برایم بسیار سخت است.

بلی

خیر

۴- وقتی در درسی امتحان می دهم، بیش تر به موضوعاتی فکر می کنم که با آن درس ارتباطی ندارند.

بلی

خیر

۵- وقتی به سؤالات امتحانی پاسخ می دهم، به تبعات شکست در آن امتحان فکر می کنم.

بلی

خیر

۶- بعد از امتحانات مهم، معمولاً آن قدر عصبی می شوم که حالت تهوع پیدا می کنم.

بلی

خیر

۷- وقتی فکر می کنم قرار است در کنکور یا در امتحان آخر سال شرکت کنم، بدنم یخ می کند.

بلی

خیر

۸- در جریان امتحانات مهم، احساس می کنم قلبم به شدت می زند.

بلی

خیر

۹- بعد از هر امتحان، معمولاً احساس افسردگی می کنم.

بلی

خیر

۱۰- قبل از شروع امتحانات آخر سال، احساس ناآرامی و آشفتگی می کنم.

بلی

خیر

۱۱- حالت های هیجانی من موقع امتحان در نتایج امتحانم اثر می گذارند.

بلی

خیر

۱۲- هنگام امتحان دادن، آن قدر عصبی می شوم که مطالبی را هم که واقعاً بلد هستم، فراموش می کنم.

بلی

خیر

۱۳- فکر می کنم علت شکستم در امتحانات مهم، خودم هستم.

بلی

خیر

۱۴- بعد از هر امتحان سعی می کنم دیگر درباره آن نگران نباشم، اما موفق نمی شوم.

بلی

خیر

۱۵- گاهی موقع امتحانات با نگرانی از خود می پرسم، آیا موفق به ورود به دانشگاه خواهم شد؟

بلی

خیر

۱۶- اگر ممکن باشد، ترجیح می دهم برای محک خوردن در یک درس تحقیقی کنم یا مقاله ای بنویسم به جای اینکه در امتحان آن درس شرکت کنم.

بلی

خیر

۱۷- فکر کردن درباره نمره ی امتحان، بر درس خواندن و نتایج امتحان من اثر می گذارد.

بلی

خیر

۱۸- فکر می کنم اگر امتحان نبود، بیش تر یاد می گرفتم.

بلی

خیر

۱۹- وقتی سر جلسه امتحان می روم، به خود می گویم اگر حالا پیزی بلد نباشم، نباید نگران شوم.

بلی

خیر

۲۰- فکر این که ممکن است نتوانم خوب امتحان دهم، در نتیجه امتحانم اثر می گذارد.

بلی

خیر

۲۱- در امتحانات آخر سال بیش تر از امتحانات مستمر درس می خوانم.

بلی

خیر

۲۲- حتی اگر برای امتحان کاملاً آماده باشم، باز هم شدیداً احساس اضطراب می کنم.

بلی

خیر

۲۳- قبل از شروع امتحان، از خوردن غذا لذت نمی برم.

بلی

خیر

۲۴- کمتر اتفاق می افتد که قبل از امتحان نیاز به آماده شدن برای امتحان را احساس کنم.

بلی

خیر

۲۵- فکر می کنم در حال حاضر امتحانات بیش از حد با تنش و ناراحتی همراهند.

بلی

خیر

 

نتیجه آزمون

برای یاد گرفتن نتیجه، تعداد پاسخ‌های مثبت خود را بشمارید و سپس به دسته بندی زیر مراجعه کنید.

الف) چنانچه نمرات شما بیش از ۱۲ بود، سطح اضطرابتان شدید تلقی می گردد و برای رفع آن حتماً باید از روانشناس کمک بگیرید.

ب) چنانچه نمرات شما بین ۸ تا ۱۲ بود، سطح اضطرابتان متوسط است و نیاز به مداخله دارید.

ج) چنانچه نمرات شما کمتر از ۸ بود، سطح اضطرابتان خفیف تلقی می گردد.