مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/سبک زندگی با رویکرد سلامت/دانستنی‌های پزشکی و سلامت/۲۰ سؤال در آزمون خودسنجی سطح استرس
۲۰ سؤال در آزمون خودسنجی سطح استرس
۲۰ سؤال در آزمون خودسنجی سطح استرس

نویسنده : مرتضی حاج بابایی
تنظیم و ویرایش : سایت راه برتر
تعداد بازدید کننده : 436

هرگز نگویید نمی توانم، بگویید سعی می کنم بتوانم. «دیل کارنگی»

استرس به معنای مصطلح آن یعنی فشار روانی، اما به مفهوم لغوی یا گسترده آن دایره معنایی کاملاً متفاوتی را در بر می گیرد. استرس در بسیاری از مواقع مترادف با اضطراب بکار گرفته می شود که این هم نوعی اشتباه است. استرس می تواند مثبت باشد که به آن اُسترس گفته می شود و در بر گیرنده این موارد است:

موفقیت ـــ چالش
پیشرفت ـــ دارایی
بهبود ــــــ تحریک
خلاقیت ــــ دوستی

توسعه اُسترس ها به دلیل نیاز به حفظ و ایجاد سازگاری تازه فشارزا هستند اما نوعی فشار روانی خوشایند تلقی می شوند. استرس ها می توانند خنثی هم باشند مثل

تغییر ـــــــــــــ بحران
تعارض ـــــــــــ انتقاد
مشکل ــــــــــــ عدم توازن
غیرمنتظره بودن ــ داشتن مسئله

و در نهایت استرس می تواند منفی هم باشد که به آن دیسترس گفته می شود. مواردی مثل

نگرانی ـــــ نارضایتی
فشار ـــــــ خستگی
اضطراب ــــ ناکامی
سرخوردگی ـ دردسر

اکنون برای اینکه بدانیم استرس داریم یا نه به سؤالات زیر با کمال دقت و صداقت پاسخ دهید در برابر هر جمله یا سؤال یک علامت یا تیک در یکی از دو ستون روبرو بگذارید. سپس مطابق دستورالعمل نتیجه این خودسنجی را ملاحظه کنید.

 

۱- نمی توانم از عهده مسئولیتهای تحصیلی ام برآیم.
بلی
خیر


۲- اغلب در برآوردن خواسته های مختلف دبیران در انجام تکالیف یا امتحانات کلاسی گیر می کنم.
بلی
خیر


۳- وقتی نتیجه کارنامه ام را با آنچه انتظار داشتم مقایسه می کنم پاک از خودم ناامید می شوم.
بلی
خیر


۴- اغلب اوقات نمی توانم روی فعالیتهایم تمرکز طولانی (بیش از ۱۰ دقیقه) داشته باشم.
بلی
خیر


۵- احساس می کنم فرصت کافی برای انجام دادن تکالیفم را در منزل ندارم.
بلی
خیر


۶- دوست دارم یک تفریح و سرگرمی داشته باشم اما وقت آن را ندارم.
بلی
خیر


۷- احساس می کنم نمی توانم از مهارتها و توانمندیهایم به خوبی استفاده کنم.
بلی
خیر


۸- مطمئن نیستم که آیا وقتم را به خوبی بین وظایفم تقسیم کرده ام یا نه؟
بلی
خیر


۹- حجم کارم بیش از آن است که بتوانم یک روزه آنها را تمام کنم.
بلی
خیر


۱۰. از رقابت کردن با همکلاسی هایم برای کسب رتبه یا رتبه های بالاتر بیزارم.
بلی
خیر


۱۱- رابطه خیلی خوبی با اکثر دبیران در مدرسه ندارم.
بلی
خیر


۱۲- اتاقم، میز کارم یا کمدم همیشه بی نظم و آشفته است.
بلی
خیر


۱۳- غالباً احساس می کنم که به جز درس خواندن کارهای مهم دیگری نیز در زندگی وجود دارد که نمی توانم علیرغم میلم به آنها بپردازم.
بلی
خیر


۱۴- به ندرت با کسان دیگری به جز همکلاسی هایم معاشرت دارم.
بلی
خیر


۱۵- با کمترین صدا مثل صدای زنگ تلفن، یا تلویزیون غالباً درسم را رها می کنم و به آنها می پردازم.
بلی
خیر


۱۶- به ندرت احساس پیشرفت می کنم چون هر چه می خوانم تأثیر زیادی در نمره هایم ندارد.
بلی
خیر


۱۷- مدام تحت فشار کارهای درسی ام هستم و وقت چندانی برای استراحت ندارم.
بلی
خیر


۱۸- به نظرم می رسد فشار زیادی برای یک جور لباس پوشیدن رفتار کردن و فکر کردن بر دانش آموزان مدرسه وارد می آید.
بلی
خیر


۱۹- والدینم مرتب در مورد عملکرد تحصیلی ام مرا نصیحت می کنند و انتظار نتیجه بهتری دارند.
بلی
خیر


۲۰- اغلب اوقات، تا والدینم درسها را از من نبپرسند و به آنها جواب ندهم احساس خوبی در مورد یادگیری ندارم.
بلی
خیر

 

نییجه آزمون

اکنون تعداد علامت های موجود در ستون موافقم را بشمارید و نتیجه را در عدد ۲ ضرب کنید حاصل این کار را با موارد زیر مقایسه کنید.

الف) چنانچه عدد حاصل بین ۴۰ تا ۳۰ قرار گرفت، شما تحت استرس شدید قرار دارید و حتماً لازم است که با یک روانشناس مشاوره و گفتگو داشته باشید.

ب) چنانچه عدد حاصل بین ۲۰ تا ۳۰ قرار گرفت، میزان احساس استرس موجود در شما بالا است. برای کاهش این سطح استرس حتماً از روانشناس یا مشاور کمک بگیرید.

ج) چنانچه عدد بدست آمده بین ۲۰ تا ۱۰ قرار گرفت، سطح استرس شما در حد متوسط است. برای کاهش آن به روشهای مختلف مثل برنامه ریزی، ورزش، تمرینات تنفسی، آرامش آموزی و… متوسل شوید.

د) چنانچه عدد محاسبه شده کمتر از ۱۰ بود، سطح استرس شما کاملاً طبیعی است.