مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/خواندنی‌ها/سایر مقالات خواندنی/چگونه دیدن خواب‌های بد را متوقف سازیم
چگونه دیدن خواب‌های بد را متوقف سازیم
چگونه دیدن خواب‌های بد را متوقف سازیم

مترجم : رزیتا ملکی‌زاده
تنظیم و ویرایش : سایت راه برتر
تعداد بازدید کننده : 269

اگر می‌خواهید بدانید چگونه دیدن خواب‌های بد را متوقف سازید، پس این مقاله را بخوانید. در اینجا، چند تکنیک ساده‌ای که می‌توانند به شما در خروج از این مشکل کمک کنند را مورد بحث قرار داده‌ایم.

با دیدن خواب بد به شما حس شدیداً منفیِ ترس، اضطراب، و اندوه دست می‌دهد. هنگامی که از یک خواب بد بیدار می‌شوید، می‌توانید پیامد جسمانی آن همچون ضربان قلب سریع یا تعریق بیش از حد را نیز احساس کنید. همه‌ی ما در طول زندگی خود چند مرتبه‌ای آن را تجربه‌ کرده‌ایم، اما افرادی وجود دارند که به طور مرتب خوابهای پریشان و کابوس می‌بینند. شایع‌ترین دلایل دیدن خوابهای پریشان، داشتن اضطراب و استرس می‌باشد. وقایع بزرگ آسیب‌زا در زندگی، اختلال خواب، مصرف بیش از حد الکل، عوارض جانبی دارو، قطع مصرف الکل، و غیره، از دیگر علل آن می‌باشند. در دو بخش بعدی این مقاله، در مورد این که چگونه می‌توان از دیدن خواب‌های بد در کودکان و بزرگسالان دوری گزینید، صحبت خواهیم کرد.

 

چگونه به کودکانی که خواب‌های بد می‌بینند کمک کنیم

دیدن خواب بد در خردسالان کاملاً معمول می‌باشد، به‌طوری که اغلب در نیمه‌های شب با جیغ و گریه از خواب بیدار می‌شوند. در اینجا چند اقدامی که به کودک شما در مقابله با دیدن خوابهای بد کمک می‌کنند، آورده شده است:

قبل از خواب، به فرزندتان احساس اطمینان و امنیت دهید. کودکان از تاریکی می‌ترسند، بنابراین چراغ خواب را روشن کنید تا به آنها اطمینان دهید که مجبور نیستند در تاریکی مطلق بخوابند. اسباب بازی مورد علاقه‌ی آنها را کنارشان در تخت بگذارید. این کار می‌تواند نقش یک حامی و نگهبان را داشته به طوری که آنها احساس می‌کنند در حین خواب تنها نیستند.

دعا کردن پیش از خواب را برای کودکان خود مرسوم کنید. این کار موجب می‌شود، هنگامی که برای خواب آماده می‌شوند، در ذهن خود به چیزهای شاد فکر کنند.

هنگامی که کودکان با دیدن خواب بد از خواب بیدار می‌شوند، والدین به آنها آرامش لازم را ببخشند. سعی کنید آنها را به گرمی در آغوش کشیده و به آنها این اطمینان را بدهید که کنارشان هستید. کشیدن دست به پشت آنها دیگر راه نشان دادن پشتگرمی فیزیکی از حضورتان است.

از فرزندتان بخواهید در مورد خوابش با شما صحبت کند، به این دلیل که کمک می‌کند فشار وارده بر او تا حد زیادی کم شود. بسیار جدی و بدون قضاوت به حرفهایش گوش کنید. به عبارت دیگر، داستانهای هیولایی را که سعی در گفتن آنها دارند، را مسخره نکنید. این کار ممکن است احساسات آنها را جریحه‌دار کرده و دفعه‌ی بعد خواب خود را برایتان تعریف نکنند.

در نهایت، هنگامی که کودکتان آرام شد، به او نشان دهید که در واقعیت، کاملاً در امان هستند و هیچ چیز ترسناکی در اطراف آنها وجود ندارد. جاهای نزدیک او همچون زیر تخت و درون کمد را نگاهی بیاندازید تا نشان دهید هیچ چیز ناخواسته‌ای در هیچ جای اتاق آنها پنهان نشده است.

 

چگونه می‌توانید از شر خواب‌های بد خلاص شوید

«چگونه می‌توانم از دیدن خواب بد جلوگیری کنم» این سئوال متداولی است که بسیاری از بزرگسالان نیز با آن مواجهند. در واقع، حدود 50% از افراد بزرگسال در مواقع مختلف خوابهای پریشان می‌بینند. به دلایل نامعلومی، زنان بیشتر از مردان خوابهای بد می‌بینند. در این قسمت نکاتی که می‌توانید در صورت مواجهه با چنین مشکلی بکار بندید، آورده شده است:

یک زمان خاص را برای خواب خود در نظر بگیرید و تحت هر شرایطی به آن پایبند باشید. این بدان معناست که هر شب بایستی در ساعت مشخصی به خواب روید. ضمناً بایستی هر روز نیز به هنگام صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.

یک ساعت پیش از خواب از تماشای تلویزیون خودداری کنید، به این دلیل که دیدن یک فیلم ترسناک یا اخباری ناراحت کننده از تلویزیون می‌تواند بر افکار شما تأثیر گذاشته و دیدن خوابهای بد را تشدید کند. در عوض، آخرین ساعت روز را به افکار خوشایند اختصاص دهید. مهم نیست اگر آن افکار مربوط به دنیای خیالی شما باشند و تا حدی در واقعیت عجیب به نظر رسند.

اگر غالباً کابوس می‌بینید، پس بایستی آنها را مورد روانکاوی و موشکافی قرار دهید. تمام جزئیاتی که از کابوس به خاطر می‌آورید را یادداشت نمایید. آنگاه سعی کنید با تجزیه و تحلیل خواب خود علت را بیابید. اگر فکر می‌کنید علت آن استرس یا اضطراب می‌باشد، پس با دوستان یا نزدیکانتان در مورد آن صحبت کنید. این کار موجب کم شدن تنش و فشار ذهنی شما می‌شود.

خود را از استرس رها کنید. انجام مدیتیشن درست قبل از خواب، راهی بسیار عالی جهت آرامش ذهن است. همچنین می‌توانید از عدد 100 تا 0 به صورت معکوس با تمرکز بر روی تنفس خود بشمارید. انجام منظم حرکات ایروبیک نیز به شما در کنترل فشار روانی به روشی بسیار بهتر کمک می‌کند.

عوامل خارجی که می‌توانند موجب دیدن کابوس شوند را از بین ببرید. از مصرف بیش از حد الکل اجتناب کنید. اگر فکر می‌کنید پس از شروع هر داروی جدیدی خوابهای بد می‌بینید، آنگاه با دکتر خود در مورد آن صحبت کنید.

از صمیم قلب امیدوارم که نکات داده شده در این مقاله به شما کمک نماید از شر مشکل کابوس رهایی یابید و هر شب با آرامش بخوابید.

منبع: راسخون