مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/خواندنی‌ها/موفقیت و خوشبختی/خلق و خوی خویش را انتخاب کنید
خلق و خوی خویش را انتخاب کنید
خلق و خوی خویش را انتخاب کنید

مترجم : حمید وثیق زاده انصاری
تعداد بازدید کننده : 319

آیا تا به ‌حال پیش آمده که آن‌قدر حالتان بد بوده باشد که حتی نتوانید از جایتان تکان بخورید؟ یا کارهای ناتمام زیادی داشته باشید که نتوانید انجامشان بدهید؟ اگرچه گاهی اوقات در برابر خلق‌وخوی خودمان احساس ناتوانی می‌کنیم؛ اما خلق چیزی نیست که بر ما مسلط باشد. ما توانایی تغییر و اثرگذاری بر خلق خویش را داریم.
توانایی کنترل خلق، یکی از مهارت‌هایی است که به آن هوش هیجانی می‌گوییم.

خلق+ ذهنیت= موفقیت

این که ما در شرایطی خاص چگونه برخورد کنیم به خلق ما بستگی دارد، اما عامل اثر گذار دیگر ذهنیت و طرز فکر ماست. چه تفاوتی بین خلق و ذهنیت وجود دارد؟

خُلق، هیجاناتی است که ما احساس می‌کنیم؛ ذهنیت، باورها و فکرهایی است که آن خلق ایجاد می‌کند. خلق و ذهنیت ما کاملاً در هم تنیده‌اند و دست در دست هم دارند، به عنوان مثال تصور کنید:

امروز بعدازظهر قرار است شما در یک رقابت شنا شرکت کنید کدام‌ یک از ذهنیت و خلق‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند؟

خلق الف: ناامنی. شما در محل برگزاری مسابقه هستید و به این فکر می‌کنید که من به اندازه کافی برای رقابت آماده نیستم و ممکن است همه را ناامید کنم.

خلق ب: رنجیدگی. شما در محل برگزاری مسابقه هستید و به این فکر می‌کنید که شنا کردن مانع زندگی اجتماعی من می‌شود.

خلق ج: انگیزه و اعتماد به ‌نفس بالا. شما در محل برگزاری مسابقه هستید و به این فکر می‌کنید من به اندازه توانم تلاش خواهم کرد تا تیمم بتواند در جایگاه خوبی قرار بگیرد.

شما احتمالاً ترجیح می‌دهید ذهنیت و خلقتان با گزینه ج هماهنگی داشته باشد، اما اگر گزینه‌های الف و ب در مورد شما صادق باشند چه می‌شود؟ آیا می‌توانند عملکرد شما را مختل کنند؟
خوشبختانه شما می‌توانید خلق خود را انتخاب کنید.

 

چگونه خلق خود را انتخاب کنیم؟

گام اول: از خلق خود آگاه شوید

برای تغییر دادن خلق لازم است افکار و احساساتتان را بررسی کنید، به این ترتیب، متوجه می‌شوید که آیا خلق شما با توجه به شرایط، نیاز به تغییر دارد یا خیر؟
برای آگاه شدن از خلقتان به این فکر کنید که چه احساسی دارید و چرا این احساس در شما به وجود آمده است این احساسات را با جملاتی مثل «من الآن واقعاً ناراحت هستم»، یا «من الآن واقعاً احساس تنهایی می‌کنم» بیان کنید. می‌توانید این جملات را در سکوت، یا با صدای بلند، به خود و یا به فرد دیگری بگویید.

گام دوم: احساس خود را بپذیرید

پس از آن که احساس خود را شناسایی کردید، به خودتان برای داشتن این احساس حق بدهید، کاملاً طبیعی است که در یک جمعه بارانی احساس کسالت کنید یا از اینکه مجبورید در یک روز تعطیل در خانه درس بخوانید احساس آزردگی کنید. همه این هیجانات قابل قبول و قابل درک هستند. اما هیچ الزامی وجود ندارد که در این هیجانات غرق بشویید. لازم نیست که به این شکل آن‌ها را حفظ کنید. از آن‌ها آگاه شوید و سپس از آن‌ها بگذرید.

گام سوم: خلقی را که با توجه به شرایط برای شما بهترین است، شناسایی کنید

اگر قرار است در یک مسابقه شنا شرکت کنید بهتر است هیجان زده و با اعتمادبه‌نفس باشید، اگر مجبورید به‌طور جدی درس بخوانید بهتر است علاقه‌مند، هوشیار، و با اعتمادبه‌نفس باشید. چند دقیقه به این فکر کنید که چه هیجاناتی به شما در رسیدن به هدفتان کمک می‌کند.

 

چگونه می‌توان به بهترین خلق رسید؟

پس از آن که خلق مناسبی را که با کار یا شرایطتان هم‌خوانی دارد تصور کردید، وقت آن است که به آن خلق دست یابید.

6 مورد زیر می‌توانند به تغییر خلق شما کمک کنند:

1. هدف: آنچه را که می‌خواهید و باید انجام بدهید شفاف و مشخص کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید تا آنجایی که امکان دارد سریع‌تر تکالیفتان را انجام دهید تا بتوانید به مهمانی بروید.

2. مکان: خود را در مکان مناسب قرار بدهید. محیط بر خلق شما اثر می‌گذارد. اگر لازم است درس بخوانید بهتر است پشت یک میز در یک اتاق ساکت باشید تا جایی مثل کافی‌شاپ که ممکن است دوستانتان را در آنجا ملاقات کنید.

3. افراد: چه کسی می‌تواند به کمک کند تا حس مناسبی داشته باشید؟ یک هم‌کلاسی حواس‌جمع و دقیق همراه بهتری برای مطالعه است تا یک دوست پرحرف! گاهی اوقات، تنها فکر کردن به یک فرد خاص می‌تواند به شما حس اعتماد به ‌نفس، انگیزه، قدرت و حمایت بدهد.

4. موسیقی: موسیقی تأثیر بسیاری بر خلق می‌گذارد چرا که الهام‌بخش عواطف است. از آهنگ‌هایی استفاده کنید که بهترین خلق را برای شرایط شما ایجاد می‌کنند.

5. وضعیت بدن: وضعیت بدنی خود در حالت مناسب قرار دهید. برای درس خواندن، سعی کنید تمریناتی مانند یوگا را انجام بدهید که به تمرکز کردن کمک می‌کند. برای حفظ انرژی خود سعی کنید تمرینی را انجام بدهید که ضربان قلبتان را بالا ببرد. برای بهتر خوابیدن، نفس عمیق بکشید و حرکات کششی و آرام‌بخش انجام بدهید.

6. ارتقا: با خود صحبت کنید و خودتان را تشویق کنید. خودگویی راهی است تا از افکار برای تأثیر گذاشتن بر خلق استفاده کنیم. آیا تابه‌حال به خودتان گفته‌اید «اشکالی ندارد، الآن جدی باش» یا «من از پس این کار بر می‌آیم». در واقع در این موقعیت‌ها شما از خودگویی برای ایجاد خلق مناسب استفاده کرده‌اید. خودگویی نه تنها ذهنیتی مطابق خلق شما به وجود می‌آورد بلکه باعث تداوم خلق شما می‌شود.

 

چگونه از شر یک خلق نامناسب رها شویم؟

برای خارج شدن از یک خلق نامناسب و مضر این راهکارها را امتحان کنید:

1. خنثی‌سازی: سعی کنید کاری را انجام بدهید که زنجیره افکاری که باعث تداوم خلق قدیمی‌تان می‌شود را پاره کنید. برای مثال می‌توانید با بازی سودوکو حواس خود را پرت کنید یا از پنجره بیرون را نگاه کنید. این قبیل حواس‌پرتی‌ها همانند راه‌اندازی مجدد مغز هستند؛ آن‌ها بین خلق‌های ما فاصله به وجود می‌آورند.

2. رهاسازی: حالت بدنی خود را تغییر بدهید. اگر نشسته‌اید، بلند شوید، یا بپرید، حرکات کششی انجام بدهید، یا در اتاق قدم بزنید. حرکت دادن بدن می‌تواند ذهنیت و خلق شما را تغییر بدهد.

3. گره‌گشایی: آرام بشینید، نفس عمیق بکشید، و بر هم دم و بازدم خود تمرکز کنید. برای اینکه ذهنتان را از بازگشت به خلق قبلی باز دارید سعی کنید هر بار که نفس می‌کشید به خود بگویید: "دم....بازدم". بر آرامش خود تمرکز کنید.

بیشتر اوقات افراد خلق خود را بدون آن که درباره‌اش فکر کنند انتخاب می‌کنند اما انتخاب خلق به طور آگاهانه می‌تواند باعث ارتقای خلق شما شود؛ پس دفعه بعد که خلقی قوی را در خود تجربه کردید، قدری دست نگه دارید، آن را شناسایی کنید و به آن نامی اطلاق کنید. از خودتان بپرسید آیا این خلق برای موقعیت خاصی که در آن هستم و کاری که دارم انجام می‌دهم، مناسب است؟

به یاد داشته باشیدگاهی اوقات حتی شادترین خلق‌ها ممکن است متناسب با موقعیت خاصی که در آن هستیم، نباشد.

منبع: راسخون