مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/سبک زندگی با رویکرد خانواده/سبک زندگی/هفت عادت برای تعادل در زندگی
هفت عادت برای تعادل در زندگی
هفت عادت برای تعادل در زندگی

مترجم : حمید وثیق زاده انصاری
تعداد بازدید کننده : 322
در دنیای امروز همه به دنبال موفقیت هستند. بسیاری از ما در شغل و کسب و کارمان موفقیت را به بهای خانواده، روابط، سلامت، و معنویت دنبال می‌کنیم. اما متوجه نیستیم که موفقیت را نمی‌توان تکه تکه کرد، هنگامی که یک بخش از زندگی به هم می‌ریزد بخش‌های دیگر هم دیر یا زود به دنبال آن به هم می‌ریزند. اگر می‌خواهید در زندگی موفق بشوید، و نه فقط در زندگی حرفه ای خود، برای رسیدن به تعادل در زندگی تلاش کنید.

خبر خوب این است که با این هفت عادت بسیار ساده‌ی روزانه می‌توانید در زندگی خود به تعادل نزدیک‌تر شوید:

 

1. روز خود را با دعا یا مدیتیشن شروع کنید.

دستیابی به تعادل در زندگی یک انتخاب و تصمیم شخصی برای تغییر روش زندگی است. برای این کار باید نگرش خود را به زندگی تغییر دهید و در زندگی نظم و انضباط داشته باشید. برای همین دستیابی به تعادل در زندگی به اراده‌ای بسیار قوی نیاز دارد. اگر ناراضی هستید خواه از آنکه هستید، جایی که هستید یا کاری که می‌کنید احتمال دارد که از بقیه‌ی بخش‌های زندگیتان هم چندان راضی نباشید.
عادت کنید که هر روز را با دعا کردن یا انجام مدیتیشن آغاز کنید. دعا یا مدیتیشن در صبح در شما احساس عجیبی ایجاد می‌کند، احساس می‌کنید بیشتر از آنچه فکر می‌کنید هستید و بیشتر از آنچه فکر می‌کنید توانایی دارید و زندگی بیشتر از آنچه فکرش را می‌کنید معنا دارد. با خدا دوست شوید و با خودتان ارتباط بهتری برقرار کنید، خویشتن را بشناسید و بیش از پیش بپذیرید و بدانید که هدف از خلقت شما بزرگ‌تر از آن است که فکر می‌کنید.

 

2. وقتی جسما در کنار خانواده هستید روحا هم حضور داشته باشید.

اغلب زندگی خانوادگی بیشترین ارتباط را با تعادل در زندگی شغلی دارد. رسیدن به زندگی خانوادگی موفق همانا و رسیدن به اوج قله‌ی تعادل در زندگی حرفه‌ای همانا. خوب بالاخره خانواده است که در پستی‌ها و بلندی‌ها در کنار شما می‌ماند و شما را تنها نمی‌گذارد. از همه مهم‌تر اینکه هر صمیمیتی به پایان می‌رسد مگر صمیمیت خانوادگی.
برای ایجاد تغییر در دنیا اول تغییری در خانواده‌ی خود ایجاد کنید. وقت بیشتری با خانواده‌ی خود بگذرانید. صبحانه رادر کنار اعضای خانواده میل کنید. سعی کنید در زندگی اعضای خانواده حضور جسمی و احساسی بیشتری داشته باشید. همین امروز کاری به همراه خانواده‌ی خود انجام دهید که در آن مشارکت کامل داشته باشید. بله، شاید به جای این کارها بتوانید تاثیر بسیار بزرگ‌تری در زندگی سایر اشخاص داشته باشید اما فعلا اثر کوچکی بر زندگی افرادی که دور و برتان هستند بگذارید و بیشتر در زندگی‌شان سهیم باشید.

 

3. از کسی که می‌شناسید سراغی بگیرید

شبکه‌ی ارتباطی قوی در زندگی حرفه‌ای کمک می‌کند زودتر اسمتان دهان به دهان بچرخد. همچنین کمک می‌کند کارهای بیشتری را زودتر انجام بدهید. ارتباطات قوی در زندگی شخصیتان هم موجب می‌شود در بخش‌های مختلف زندگیتان رشد کنید. ارتباطات راه دیگری برای رسیدن به تعادل در زندگی هستند. دایره‌ی روابط‌تان را گسترش بدهید و روابط محکم‌تری ایجاد کنید، با این کار از دیگران چیزهای بسیار زیادی می‌آموزید، دید بازتری پیدا می‌کنید و حتی افق دید بلندتری در زندگی پیدا می‌کنید.
هر روز حداقل با یک نفر از کسانی که می‌شناسید تماس بگیرید. همیشه گسترش ارتباطات با کسی که او را می‌شناسید راحت‌تر خواهد بود. بگویید چه تصمیمی دارید و از او بپرسید آیا کمکی از دستتان برایش ساخته است. بعد از او بپرسید آیا می‌توانید روی کمکش حساب کنید، حتی اگر کار ساده‌ای مثل نقل نام شرکت یا شرح کارهای شما پیش دیگران باشد. معمولا افراد بیش از آنچه تصور می‌کنید به کمک کردن تمایل دارند. می‌دانستید درخواست کمک باعث اعتماد سازی می‌شود؟ برای محکم کاری از پیشرفت امور می‌توانید همچنین در تماس خود از دوستتان بخواهید شما را به اشخاصی که می‌توانند به شما کمک کنند معرفی کند.

 

4. روزی پانزده دقیقه پرورش تخصص‌ها

برای بیل گیتس کار با کامپیوتر و برای مایکل جردن بسکتبال تخصص حرفه‌ای بود. آلبرت انیشتین هم روی تئوری‌های فیزیک کار می‌کرد. این سه مرد موفق چه کردند؟ چگونه به این جا رسیدند؟ جواب این است که می‌دانستند استعداد چه کاری را دارند و در چه کاری می‌توانند برتر باشند.
اگر می‌خواهید در زندگی موفق شوید، باید حتما در یک کار عالی باشید. بهتر است آدم در یک کار عالی و موفق‌تر از دیگران باشد و در بقیه‌ی کارها بلنگد تا اینکه در همه‌ی کارها متوسط و معمولی باشد.
حداقل روزانه پانزده دقیقه برای پیشرفت در کاری که همین الان هم در آن مهارت دارید وقت بگذارید. اگر به وبلاگ درست کردن علاقه دارید روزی پانزده دقیقه بنشینید و مقالاتی پرو بلاگر را بخوانید. اگر در خرید و فروش مهارت دارید، حداقل کاری که می‌توانید بکنید این است که روزی پانزده دقیقه بنشینید و درباره‌ی آخرین نوآوری‌ها و ابزار مطالعه کنید و به سایت‌هایی ست گادین سری بزنید. اگر آز آن دسته افرادی هستید که مهارت ورزشی خوبی دارند، بر سرمان منت بگذارید و حتما تمرین کنید! هر کاری که می‌کنید، باید مطمئن باشید که هر روز برای بهتر شدن و پیشرفت تلاش می‌کنید.

 

5. خلاق باشید!

هر چند نظریه‌ی راست مغز و چپ مغز اعتبار خود را از دست داده است، هنوز هم در سراسر دنیا فعالیت های نیم کره‌ی چپ مثل منطق و اندازه گیری و ریاضیات ارج بیشتری دارند، در حالیکه فعالیت‌هایی که به نیم کره‌ی راست برمی‌گردد مثل کنجکاوی‌های خلاقانه همچنان ساده انگاشته می‌شوند. امروزه بیشتر پیشه‌‌ها بیش از اندیشه‌ی خلاق به اندیشه‌ی تحلیلگر نیاز دارند.از سویی هم بسیاری از افراد اندیشه‌ی خلاق را غیر کاربردی می‌دانند و حتی به آن فکر هم نمی‌کنند.
مهم نیست چه پیشه‌ای دارید، همچنان به کنجکاوی‌ها و کاووش‌‌های خلاق خود ادامه بدهید. اگر کارمند هستید یا صاحب تجارت، برای جذب مشتری بیشتر برنامه‌ ریزی کنید، یا برای اینکه کار‌های بیشتری انجام بدهید، محصولات بیشتری ابداع کنید، و همه برای این است که به کسب و کار خود رونقی داده باشید. حتی از فکرش هم ضربان قلب آدم سرعت می‌گیرد! افزایش آدرنالین را در بدنتان احساس می‌کنید؟! فعالیت‌‌های نیم کره‌ی راست یا همان اندیشه‌ی خلاق است که با زندگی‌تان چنین می‌کند. از همه مهم‌‌تر فقط با اندیشه‌ی خلاق است که دید بازتری پیدا می‌کنید و قابلیت‌های نویی در کسب و کار و زندگیتان می‌بینید.
اگر شخصیت هنرمندی دارید، بیش از پیش با خلاقیت سرگرم شوید، کارهایی چون نقاشی کشیدن، نواختن، آهنگ ساختن، نقاشی داستانی کشیدن، داستان نوشتن یا حتی راه انداختن بلاگ؛ همه‌ی این کارها هیجان انگیز است و تعادل را به زندگی برمی‌گرداند. فعالیت‌های خلاق بعد از یک روز سر و کله زدن با نیم‌ کره‌ی چپ طعم جدیدی به زندگی می‌بخشد.
فقظ به فکر کنترل کردن که در واقع کار نیم کره‌ی چپ است نباشید، نیم کره‌ی راست مدت‌هاست که منتظر شماست.

 

6. 30 دقیقه پیاده روی

پنج توصیه‌ی روزانه‌ی اولمان بر تعادل و موفقیت در احساسات، روابط و زندگی شخصی تکیه داشتند. اما برای اینکه از همه‌ی این‌ها لذت ببرید، باید جسمی سالم و سرزنده داشته باشید. بعد از این همه زحمت اگر در بستر بیماری دراز کشیده باشید از موفقیت خود لذتی نمی‌برید.‌
به جنب و جوش و فعالیت بدنی عادت کنید. 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید، باشگاه بروید، یا حتی می‌توانید بعد از از یک ساعت نشستن ده دقیقه نرمش‌های کششی انجام بدهید. هدف این است که تکانی به خودتان بدهید! فعالیت بدنی راه‌های بیشماری دارد و مزایای فراوانی برای بدن. بگردید و جنبشی که بدردتان می خورد را پیدا کنید و با پشتکار هر روز آن را تکرار کنید. فعالیت کوچک مستمر بهتر از تلاش بزرگ یکباره‌ای است که بعد از آن از درد به خود می‌پیچید.

 

7. هر طور می‌توانید، مفید باشید و دین خود را ادا کنید

هر شکلی ار موفقیت که امروز از آن لذت می‌برید، دست آورد خودتان به تنهایی نبوده است. والدین، شرایط و سابقه‌ی خانوادگی، رویدادهای مختلف، افرادی که خودتان با آنها آشنا شدید و "فرشته" هایی که در مسیر زندگی به آنها برخوردید فرصت‌های بی نظیری برای پیشرفت به شما دادند. موفقیت تنها یک دستاورد فردی نیست، بلکه حاصل فرصت‌های بیشماری است که نصیبتان می‌شود.
متاسفانه همه موقعیت و فرصت‌های بی‌نظیر شما را نداشتند و ندارند.
اگر این مقاله می‌خوانید، احتمالا امکانات بیشتری نسبت به کسانی دارید که حتی به اینترنت دسترسی ندارند. روزی، برای انسانی دیگر، بارقه‌ای هر چند کوچک از امید باشید. همان "فرشته" ای باشید که در مسیر زندگی فرصتی نصیب دیگری می‌کند. به هر شکلی که دین خود را با کمک کردن ادا می‌کنید، چه در تحصیلات، کسب و کار، یا حتی حمایت اقتصادی، یادتان باشد این کار شما ایجاد فرصتی است برای موفقیت، امیدی است که به دیگری هدیه می‌کنید.
قرار نیست کمک به دیگران از همان اول بزرگ باشد. می‌توانید با کوچکترین کمکی که از دستتان ساخته است شروع کنید؛ مثلا فرصتی بدهید که دیگری در کنار شما احساس امنیت و حمایت عاطفی داشته باشد.
روی کاغذ بیاورید و به کار ببندید
حالا که مقاله را تا انتها خواندید، نگذارید ایده‌هایی که برای دستیابی به تعادل در زندگی دارید از ذهنتان برود. آن‌ها را بنویسید و نقشه ای قابل اجرا بریزید.
بروید و متعادل‌تر و موفق‌تر زندگی کنید!

منبع: راسخون