مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/خواندنی‌ها/موفقیت و خوشبختی/باید و نبایدهای صرف وقت
باید و نبایدهای صرف وقت
باید و نبایدهای صرف وقت
برای چه کارهایی وقت صرف کنیم و برای چه کارهایی نه؟
مترجم : حمید وثیق زاده انصاری
تعداد بازدید کننده : 355

وقت صرف کردن روی چیزهای درست انرژی ما را ذخیره می‌کند و به ما کمک می‌کند که احساس موفقیت و ارزش بیشتری بکنیم. هدر دادن وقت با چیزهای غیر ضروری بر آینده و شادی ما تأثیر می‌گذارد. در این مقاله به چیزهایی که باید روی آنها وقت صرف کنید و به چیزهایی که نباید وقت صرف کنید، نگاهی بیندازید.

وقت باارزش‌ترین چیزی است که در دنیا وجود دارد. وقتی که آن را از دست بدهید هرگز نمی‌توانید دوباره آن را بدست آورید. بسیار مهم است که آن را به خوبی مدیریت کنید و برای چیزهای مفید صرف کنید. ما نباید وقت خود را صرف چیزهای بیهوده و باطل و کارهایی بکنیم که اهمیت کمی برای ما دارند. زمان باید صرف چیزهایی شود که ما را شاد می‌کنند یا صرف افرادی شود که دوستشان داریم و یا صرف هر چیزی شود که ما و زندگی ما را غنی و پر مایه می‌کند.
زمان باارزش است. ما هر چه زودتر این را درک بکنیم برای ما بهتر است. در اینجا چیزهایی برای شما آورده شده است که باید وقت خود را برای انجام آنها صرف بکنید و یا چیزهایی که باید از صرف وقت برای آنها اجتناب کنید (این چیزها شامل فعالیتهای غیر مفید هستند که برای شما فایده‌ای ندارند).

 

چیزهایی که باید برای آنها وقت صرف کنید:

مدیتیشن

مدیتیشن آرامش ذهنی شما را باز می‌گرداند و به شما این فرصت را می‌دهد که با ضمیر درونی خود ارتباط برقرار کنید. شما فرصت پیدا می‌کنید که روی اهداف خود تمرکز کنید و آنها را به زندگی خود بازتاب دهید. آن ذهن و بدن شما را آرام می‌کند، افکار منفی را از شما دور می‌کند و شما را شاد می‌سازد.

زمانی را با خود تنها بودن

زمانی را با خودتان تنها سپری کنید. این کار به شما کمک می‌کند که ذهن خود را تمیز کرده، افکار و عواطف خود را متعادل و تنظیم کنید و معنی زندگی را درک کنید. سپری کردن زمانی با خود به شما کمک می‌کند که کشف کنید شما واقعاً چه کسی هستید و هم چنین به شما کمک می‌کند که نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و روی اینکه چگونه می‌توانید خود را بهبود دهید تمرکز کنید.

مطالعه کردن

مطالعه کردن را به یک عادت تبدیل کنید. هیچ چیزی مفیدتر از مطالعه کردن وجود ندارد. این کار باعث می‌شود که شما از خودتان و محیط اطراف‌تان آگاه باشید. این کار به شما اطلاعات بیکرانی می‌دهد و هم چنین شما را سرگرم می‌سازد. علاوه بر این به شما کمک می‌کند که استرس خود را کاهش دهید و خود را توانگر سازید.

نوشتن

در مورد تجربیات خود، اینکه چه احساسی در مورد زندگی دارید و یا هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد را بنویسید. در مورد خودتان و یا افرادی که ملاقات می‌کنید بنویسید. در مورد چیزهایی که شما را خوشحال می‌کنند و یا چیزهایی که شما را ناراحت و عصبانی می‌سازند بنویسید. هر روز زمانی را به نوشتن اختصاص دهید.

عادات سالم

سلامتی نعمت و ثروت است و همه‌ی ما این را می‌دانیم. به خاطر بدن سالم‌مان است که می‌توانیم همه‌ی کارها را هر روز انجام دهیم. بسیار مهم است که روزانه وقتی را برای مراقبت از بدن خودمان سپری کنیم. این کار شامل عادات روزانه‌ای مثل مسواک زدن و تمیز کردن، ورزش منظم و خوردن غذای سالم است.

خانواده

خانواده‌ی شما باید اولویت شما باشد. خانواده عالی‌ترین سیستم حمایتی در زندگی است. هر روز ساعاتی را با خانواده‌ی خود سپری کنید. در مورد اتفاقات روز صحبت کنید، شام را با هم بخورید، بیرون بروید، به مراسم‌های اجتماعی بروید و مناسبات را با هم جشن بگیرید. سپری کردن زمانی با نزدیکانتان بسیار توانگر کننده است.

خوابیدن

خوابیدن حداقل 8 ساعت در هر شب، تمرکز و توانایی‌های تصمیم گیری شما را افزایش می‌دهد. خواب برای سلامتی ذهن و بدن شما ضروری است.

 

کارهایی که انجام آنها را دوست دارید

هر روز وقت خود را مشغول انجام دادن چیزهایی بکنید که آنها را دوست دارید. این چیز می‌تواند هنر یا سرگرمی‌ای باشد که دوست دارید و یا آشپزی کردن، رقصیدن، ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی و یا هر فعالیتی که باعث لذت و تفریح شما بشود. ثابت شده است که این فعالیتها بهترین نابود کننده‌های استرس هستند.

ورزش

انجام هر ورزشی بدن شما را تندرست نگه می‌دارد و هم چنین استرس ذهنی شما را کاهش می‌دهد. انجام هر ورزش دلخواه بعد از یک روز کاری خسته کننده دوباره به شما انرژی می‌بخشد. هم چنین یک روش خوب برای شروع یک روز است چون ترکیبی از ورزش و شادی است. اگر ورزش شما گروهی است می‌توانید آن را با خانواده یا دوستان خود انجام دهید که توأماً به شما شانس اجتماعی شدن نیز می‌دهد.

طبیعت

به فضای آزاد بروید و هوای تازه را تنفس کنید. طلوع آفتاب را تماشا کنید، نسیم صبح گاهی را استشمام کنید و در طبیعت پیاده‌روی کنید. این کارها به شما حس مثبت و تازگی می‌دهند.

یاد گرفتن چیزی تازه

هر وقت که فرصت یافتید چیز تازه یاد بگیرید. بگذارید هر روز از زندگی شما یک تجربه تازه باشد. ضرورت یادگیری چیز تازه باعث می‌شود که کسالت از بین برود. در دوره‌ی یادگیری چیزی که دوست دارید ثبت نام کنید و چیز تازه یاد بگیرید. این روشی خوب برای بهبود شخصیت خودتان و هم چنین کشف یک خود تازه است.

گشتن در دنیا

مسافرت به مکان‌های تازه اطلاعات شما را افزایش می‌دهد، ذهن شما را وسعت می‌بخشد و باعث می‌شود که شما درک کنید چه چیزی در زندگی وجود دارد. این کار باعث می‌شود که شما با تفاوت فرهنگها و کشورها آشنا شوید. با هر بار مسافرت شما خاطره‌هایی را می‌سازید که زندگی شما را تازه می‌کنند.

خاطرات خوب

خوب است که زمانی را صرف اندیشیدن درباره‌ی چیزهای خوب در گذشته بکنید. زمانی را صرف اندیشیدن درباره‌ی تمام چیزهای خوبی که برای شما اتفاق افتاده است، افراد خوبی که ملاقات کرده‌اید، تغییرات مثبتی که در خود به وجود آورده‌اید و تمام چیزهای خوبی که سر راه شما قرار گرفته است بکنید. عکس‌های قدیمی خود را تماشا کنید و نامه‌های قدیمی و یا خاطرات خود را بخوانید. در مورد موفقیت‌های خود، کوچک یا بزرگ فکر کنید. چیزهای خوبی را که در شما حس مثبت ایجاد می‌کنند به خاطر بیاورید.

افراد مثبت

همیشه زمان خود را با افراد مثبت سپری کنید. آنها به شما انگیزه می‌دهند، شما را راهنمایی می‌کنند و شما را به راه درست هدایت می‌کنند. در جمع آنها شما احساس مثبت پیدا می‌کنید. آنها کسانی هستند که خنده را بر لبان شما می‌نشانند، آنها کسانی هستند که شما در جمع آنها احساس لذت می‌کنید. آنها کسانی هستند که شما باید حتماً وقت خود را با آنها سپری کنید.

خندیدن

خندیدن یک نابود کننده عالی برای استرس است و استرس ذهنی شما را کاهش می‌دهد. خندیدن از ته دل برای سلامتی شما خوب است. کسانی که بیشتر می‌خندند عمر طولانی‌تر و زندگی شادتری دارند. بنابراین ساعاتی را به خنده سپری کردن مطمئناً ارزشش را دارد.

برنامه ریزی اقتصادی

ساعاتی را برای بررسی اینکه چگونه پول خود را خرج می‌کنید و هزینه‌های شما چه هستند صرف کنید. برای یک آینده‌ی اقتصادی ایمن برنامه ریزی کنید. بدانید که چه چیزی دارید، روی چه چیزی باید سرمایه گذاری کنید و برای چه چیزهایی نباید پول خرج کنید تا بتوانید یک آینده‌ی ایمن برای خود و خانواده‌تان ایجاد کنید.

 

چیزهایی که نباید برای آنها وقت صرف کنید:

توقع داشتن

توقعات زیادی از دیگران نداشته باشید. وقت خود را صرف اندیشیدن درباره‌ی اینکه چه توقعی از دیگران دارید و چرا و چگونه آنها
مطابق میل شما رفتار نمی‌کنند، نکنید. داشتن این توقع که چیزهایی برای شما رخ دهد و یا توقع داشتن از دیگران تنها باعث می‌شود که شما منتظر بمانید. بی‌فایده است که منتظر بمانید و کاری انجام ندهید. به جای آن، به پیش بروید و باعث شوید که آن چیزها برای شما اتفاق بیفتند.

فکر کردن درباره‌ی گذشته

زندگی و سفر کردن در گذشته را رها کنید. فکر کردن و بررسی چیزهایی که اتفاق افتاده و تمام شده‌اند بیهوده است. گذشته شما مطمئناً درسهایی به شما داده است اما تمام اوقات فکر کردن در مورد آن صرفاً هدر دادن وقت است. به جای آن در حال زندگی کنید چون زمان حال شما آینده‌تان را شکل می‌دهد.

مقایسه کردن

خود را با دیگران مقایسه نکنید. وقت خود را صرف اندشیدن درباره‌ی چیزهایی که دیگران دارند و شما ندارید نکنید. شما در راه خودتان منحصر به فرد هستید و نمی‌توان شما را با هیچ کس دیگر در دنیا مقایسه کرد. آنچه را که دارید درک کنید و یاد بگیرید که از آن قدر دانی کنید.

انتقاد کردن از خود

وقت خود را صرف انتقاد کردن از خودتان یا تحقیر کردن خودتان نکنید. این کار باعث می‌شود که شما احساس ناامیدی بکنید. مثبت باشید و فکر کنید در مورد اینکه چگونه می‌توانید خودتان را ارتقا دهید به جای اینکه به خاطر اشتباهات‌تان به خودتان ناسزا بگویید.

دارایی‌های مادی

وقت خود را خیلی صرف اندیشیدن درباره‌ی چیزهای مادی نکنید. اینکه دنبال چیزهای مادی باشید و تنها هدف شما در زندگی این باشد که مالک آنها شوید شما را به جایی نمی‌رساند. اگر چه داشتن آن چیزها احساس بسیار خوبی به شما می‌دهد اما در طولانی مدت اهمیت خود را از دست می‌دهند. به جای آن وقت خود را صرف تجربه کردن زندگی و لذت بردن از لحظه‌های کوتاه بکنید.

منفی فکر کردن

منفی فکر کردن روی فعالیتهای روزانه‌ی شما تأثیر منفی دارد. افکار منفی تمام شور و اشتیاق شما را از بین می‌برند. آنها به شما اجازه نمی‌دهند که روی اهداف خودتان تمرکز کنید. عزت نفس شما را پایین می‌آورند، سطح اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهند و شما احساس شادی نخواهید کرد. هیچ گونه افکار منفی را به ذهن خود راه ندهید.

غیبت کردن

بحث در مورد زندگی دیگران را رها کنید. غیبت کردن و شایعه پراکنی فقط روابط شما را پیچیده می‌کنند. این کار شما را خسته می‌کند و هدر دادن وقت است. دانستن اینکه چه چیزی در زندگی دیگران رخ می‌دهد به زندگی شما هیچ کمکی نمی‌کند. این کار فقط شما را از اهداف‌تان دور می‌کند. هم چنین غیبت کردن باعث منفی نگری زیادی می‌شود. از اینکه وقت خود را صرف غیبت کردن بکنید اجتناب کنید؛ چیزهای بهتری وجود دارند که شما می‌توانید برای آنها وقت صرف کنید.

زیاد از خود کار کشیدن

از اینکه وظایف زیادی به خودتان محول کنید اجتناب کنید. بسیار مهم است که بین زندگی و کارتان تعادل ایجاد کنید. یاد بگیرید که چگونه برای چیزها اولویت قائل شوید و بیشتر از توانایی خود مسئولیت چیزی را برعهده نگیرید. در این حالت هیچ کدام از وظایف‌تان را به خوبی انجام نخواهید داد و شما فقط استرس زده می‌شوید.

دیدار افراد نامناسب

وقت باارزش خود را صرف دیدار با افرادی که با شما مناسبتی ندارند نکنید.

انجام دادن چیزهایی که دوست ندارید

زندگی کوتاه است. وقت خود را صرف انجام چیزهایی که دوست ندارید یا لازم نیستند نکنید.

بیش از حد نگران بودن

نگرانی در مورد مشکلات خود را رها کنید و در عوض به راه حل آنها فکر کنید. این کار به شما کمک می‌کند که بر مشکلات خود به شیوه‌ای مناسب غلبه کنید.

کینه نگهداشتن

زندگی کوتاه‌تر از آن است که بخواهید کینه‌ی کسی را در دل خود نگه دارید. ببخشید و سعی کنید چیزهایی را که برای شما مشکل آفریدند فراموش کنید، مثبت‌ها را به زندگی خود بیاورید و با خود در آرامش باشید.

ناله کردن

ناله کردن شما را به جایی نمی‌رساند. نعمت‌هایی که به شما داده شده است را بشمارید و با آنچه دارید خوشحال و شاد باشید.

خریدن چیزهای غیر ضروری

از صرف کردن زمان و هزینه‌ی خود برای خریدن چیزهای غیر ضروری اجتناب کنید و در عوض چیزهایی را بخرید که واقعاً به آنها نیاز دارید.

عادات ناسالم

خوردن غذای ناسالم، دیر خوابیدن، ورزش نکردن و سیگار کشیدن عادات بدی هستند که فقط سلامتی شما را نابود می‌کنند. هم چنین از صرف کردن وقت خیلی زیاد برای تماشای تلویزیون، بازی کردن گیم‌های ویدئویی، سر تلفن و موبایل و یا اینترنت اجتناب کنید. عادت‌هایی از این دست برای سلامتی و خوب ماندن شما مضر هستند. از آنها دور بمانید.
اینها لیست چیزهایی بود که باید وقت خود را صرف انجام دادن آنها می‌کردید یا هم نمی‌کردید. زمان بسیار باارزش است، آن را عاقلانه سپری کنید.

منبع: راسخون