مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/سبک زندگی با رویکرد خانواده/مهارت‌های ارتباط در خانواده/نحوه مبارزه عادلانه در روابط زوجین
نحوه مبارزه عادلانه در روابط زوجین
نحوه مبارزه عادلانه در روابط زوجین

مترجم : حمید وثیق زاده انصاری
تعداد بازدید کننده : 431

آیا می‌توانید در مقابل درگیری‌های لفظی و اتهامات سخت روزانه بایستید؟ تعیین برخی قوانین پایه برای مبارزه‌ی عادلانه قطعاً به شما کمک خواهد کرد که بدون از دست دادن کنترل خود این تفاوت‌ها را زنجیر کنید.

"برای روشن نگه داشتن یک آتش، یک قاعده ساده وجود دارد: دو کنده‌ی درخت را نزدیک به هم نگه دارید، آن قدر نزدیک که همدیگر را گرم و به حد کافی دور از هم نگه دارند – به اندازه‌ی یک انگشت – برای نفس کشیدن؛ آتش خوب، ازدواج خوب، قانون مشابه." مارنی رید کراول
مهم نیست که چقدر عشق آنها عمیق و محکم است، یک زوج گاهی اوقات دوست دارند که با هم دعوا کنند. این به این معنی نیست که آنها نابالغ و یا سر سخت و خود رأی هستند آن فقط به این دلیل است که آنان دو فرد متفاوت با دیدگاه‌های متفاوت نسبت به جنبه‌های مختلف زندگی هستند. تلاش برای ترکیب این طرز نگاه‌های متفاوت نسبت به چیزها و دیدن تصویر کامل نه به صورت "تو" و یا "من" بلکه "ما" کل چیزها را پیچیده می‌کند.
بسیار خوب، پس روشن شد که دعواها غیر قابل اجتناب هستند. اما ما می‌توانیم حداقل تلاش کنیم که به روشی که عادلانه و مدنی است دعوا کنیم و خود را مجبور نکنیم که تمام تلاش خود را بکنیم که پیروز شویم. به خاطر داشته باشید شما هر دو بازیکنان یک تیم هستید.

 

قوانین مبارزه‌ی عادلانه برای زوج‌ها :

به ما اعتماد کنید، اگر از این قوانین پیروی کنید، طوفان به آرامی خواهد گذشت و یک راه حل کار ساز برای این موضوع در دست شما گذاشته خواهد شد.

 

قانون 1: با مشکل مقابله کنید و آن را تمام کنید

هر بحث و برخوردی که ناتمام مانده است به طول کشیدن ادامه خواهد داد و در کیفیت زندگی روزانه‌ی شما اختلال ایجاد خواهد کرد. به طور ایده‌آل هیچ بحثی نباید بیش از 24 ساعت طول بکشد و من در این باور قدیمی به طور خیلی محکم اعتقاد دارم که شما نباید هیچ کینه‌ای برای روز بعد نگه دارید. تمام کنید و آنها را قبل از رفتن به خواب دفن کنید. (در مواردی که نیاز هست به بحث خاتمه دهید معذرت خواهی کنید)

 

قانون 2: به این نقطه وفادار بمانید

همیشه نقطه‌ای را که بحث از آن شروع شده است، در ذهن خود داشته باشید. با گرم بحث و دعوا شدن، هرگز از نقطه‌ی اصلی دور نشوید. هیچ کینه‌ی قدیمی و یا موضوع تلخی از گذشته نباید به درون صحبت آورده شود اگر به آن بحث ویژه تعلقی ندارد. مرزها و حریم‌های اطراف موضوع را مشخص کنید و به آن وفادار بمانید.

 

قانون 3: از زبان زشت و کثیف اجتناب کنید

زبان زشت و کثیف شامل هر ژست شفاهی است که ارزش طرف مقابل را پایین می‌آورد. مسخره کردن، تحقیر کردن، سرزنش کردن، انتقاد کردن، متهم کردن و یا حتی داد زدن به خاطر آن موضوع می‌تواند جزو زبان زشت و کثیف باشد. مطمئن شوید که شما شأن و مقام شریک زندگی خود را حفظ کرده‌اید و بحث را از هر گونه ترور شخصیتی به دور برانید.

 

قانون 4: صدای خود را کنترل کنید

هر موضوعی که شما بیان می‌کنید نیاز نیست که اهمیت ویژه‌ای به آن ضمیمه شود. شما مجبور نیستید که هر بار که می‌خواهید چیزی را به مرحله‌ی اجرا درآورید نعره و یا فریاد بزنید. صدایی که برای شما نرمال به نظر می‌رسد ممکن است برای شریک زندگی شما نعره زنان به نظر برسد. شما ممکن است که فکر کنید صدای شما قابل تحمل است در حالی که شریک زندگی شما ممکن است طور دیگری فکر کند.

 

قانون 5: اگر شرایط سخت شد، یک وقفه داشته باشید

وقتی دعوا به نقطه‌ی جوش رسید و ضربان قلب شما تندتر شد، زمان این است که شما وقفه‌ای داشته باشید و خود را کنار بکشید. اما این عقب نشینی نباید یک حربه‌ای باشد که بحث را در وسط رها کنید. شما همیشه باید به شریک زندگی خود اطلاع بدهید که بعد از این که شما خونسردتر شدید، برخواهید گشت و بحث را تمام خواهید کرد. در طول این وقفه، کاری را انجام دهید که فکر می‌کنید استرس شما را کاهش می‌دهد. بازی با حیوان خانگی خود، مطالعه‌ی کتاب مورد علاقه‌ی خود، گوش دادن به موسیقی آرام بخش و یا انجام دادن هر کاری که دیدگاه شما را برگرداند می‌تواند شگفتی ساز باشد. یک وقفه‌ی 20 تا 30 دقیقه برای به دست آوردن آرامش و آسودگی کافی است.

 

قانون 6: بگذارید که شریک زندگی شما صحبت کند

بحث و برخورد باید دو طرفه باشد و صحبت باید یک دیالوگ باشد نه یک مونولوگ. باید در ذهن خود داشته باشید که شریک زندگی شما نیز یک شانس برابر برای بیان نظر خود دارد. بنابراین هر وقت شما صحبت می‌کنید (فریاد نمی‌زنید!) و شریک زندگی‌تان صحبت شما را قطع می‌کند، باید صحبت خود را نگه دارید و گوش کنید (فقط نشنوید بلکه گوش کنید). ماده قانونی که اینجا به کار می‌رود این است که "گوش دادن همراه با تمرکز باشد". این به این معنی است که وقتی طرف مقابل صحبت می‌کند، شما باید از ایجاد آشفتگی مثل نوشتن متن، تماشای تلویزیون و یا برنامه ریزی برای ضد حمله اجتناب کنید. تا جایی که ممکن است برخورد چشمی داشته باشید. اگر این بحث توسط هر شخص دیگری کنار گذاشته شود احتمال این وجود دارد که صحبت شما تمرکز خود را از دست بدهد. (قانون 2 را به خاطر می‌آورید؟)

 

قانون 7: سکوت را بشکنید

صحبت کنید! به شریک زندگی خود روش سکوت را ندهید. آن شبیه بازی کردن گیم با شریک زندگی خود است و باعث می‌شود که فقط چیزها پیچیده‌تر شوند. در وسط یک بحث به طور ناگهانی ساکت شدن این سیگنال را می‌فرستد که شما به بحث علاقه ندارید و سعی می‌کنید که آن را تمام کنید. این یک سوژه‌ی تازه به شریک زندگی شما می‌دهد که در مورد آن بحث کند چون حالا احساس خشم و رنجش به شدت افزایش یافته است.

 

قانون 8: سرزنش نکنید

به کار بردن اظهاراتی که با "من" به جای "تو" شروع می‌شوند از تدافعی شدن طرف مقابل جلوگیری می‌کند. اگر موضوع بحث شما این است که شریک زندگی شما به حد کافی در فعالیت‌های روتین و خسته کننده‌ی خانه به شما کمک نمی‌کند، به جای این که بگویید "تو هرگز در کارهای خانه به من کمک نمی‌کنی" بهتر به نظر می‌رسد که شما بگویید "من دوست دارم که تو حداقل سه بار در هفته ظرفها را بشوری" حالا تفاوت را ببینید! به شدت توصیه شده است که شما از عباراتی مثل "من فکر می‌کنم" و "من احساس می‌کنم" استفاده کنید به جای این که جمله‌ی خود را با "تو" شروع کنید.

 

قانون 9: هیچ مقایسه‌ای نکنید لطفاً !

بدترین تعمیمی که شما می‌توانید به شریک زندگی خود بدهید این است که "تو درست شبیه مادرت هستی". هیچ عبارت دیگری نمی‌تواند به این مقایسه غلبه کند. نظراتی که شامل افراد دیگر است نیز می‌تواند نوعی مقایسه تلقی شود. برای مثال "خواهر فلان کس با من موافق است" و یا "فلانی نیز فکر می‌کند که تو در مورد پول بی‌توجه هستی". تنها نظراتی که باید مطرح شوند و می‌توانند مربوط تلقی شوند آنهایی هستند که مربوط به آن دو نفری هستند که با هم بحث می‌کنند. به جای موافقت کردن و تکرار کردن آنچه که دیگران گفته‌اند حرف خود را بزنید.

 

قانون 10: معذرت خواهی، آرامش و عشق را تمرین کنید

این سه کلمه طلایی هستند وقتی که می‌خواهید یک رابطه را حفظ کنید. گفتن متأسفم وقتی که لازم است، نه تنها عزت نفس شما را بالا می‌برد بلکه باعث می‌شود که شما در مورد این که چه قدر بلوغ از خود نشان دادید و برگشتید احساس غرور بکنید. این نشان می‌دهد که شما به روابط، بیشتر از پیروزی خود در بحث ارزش قائل هستید. من مطمئنم که شریک زندگی‌تان معذرت خواهی شما را قبول خواهد کرد و از ژست شما تقدیر خواهد کرد. در عوض، او نیز آرامش خود را پیشنهاد خواهد داد در نتیجه حرارت بحث پایین خواهد آمد. اگر هنوز هر دوی شما به مصالحه و سازش کار سازی نرسیده‌اید، نگران نباشید. حداقل، هر دوی شما دیدگاه خود را دوباره به دست آورده‌اید. حالا می‌توانید دوباره از اول صحبت کنید (این بار فقط صحبت کنید – خیلی به آرامی؛ دور دوم بحث را شروع نکنید).

 

قانون 11: دعوا و پرخاش خود را در جمع نشان ندهید

لطفاً در شبکه‌های اجتماعی هر روز پست نگذارید! (آنها دفتر خاطرات شما نیستند). بسیار و به شدت توصیه شده است که شما باید از ضروریت به روز کردن شبکه‌ی اجتماعی خود با نوشتن آنچه که در زندگی شخصی شما می‌گذرد اجتناب کنید. ممکن است برخی افراد در لیست دوستان شما باشند که نظرات شما را بد تعبیر کنند (یا به نادانی پست‌های شما را اعلام کنند) در یک روش نامناسب و یک کلاغ چهل کلاغ کنند که "شما دارید از هم جدا می‌شوید". این می‌تواند آسیب رسان باشد و ممکن است به شهرت اجتماعی شما لطمه بزند. شما هرگز نتایج را نمی‌دانید.

 

نکته‌ی آخر این که اگر هر یک از شما تحت تأثیر دارو و یا مواد مخدر هستد دعوا نکنید.

برای جمع بندی می‌توانم بگویم که قبل از شروع یک تغییر، برخی قوانین پایه‌ای را تعیین کنید. شما ممکن است که تمام قوانین گفته شده در بالا را به کار ببرید، برخی را حذف کنید، برخی را ویرایش کنید و برخی را طبق نیازتان اضافه کنید. فقط روی واضح و شفاف شدن درگیری تمرکز کنید چون وقتی این اتفاق بیفتد هر دوی شما برنده می‌شوید.

منبع: راسخون