مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/سبک زندگی با رویکرد خانواده/زندگی نوزاد و نوپا/هفته بیست و چهارم زندگی نوزاد
هفته بیست و چهارم زندگی نوزاد
هفته بیست و چهارم زندگی نوزاد
توصیه‌ها و مراقبت‌های دوران نوزادی
تنظیم و ویرایش : سایت راه برتر
تعداد بازدید کننده : 551

اشاره:

در سلسله مقالاتی سال اول زندگی نوزاد را هفته به هفته بررسی می‌کنیم. در این مقاله به اطلاعات و توصیه‌های هفته بیست و چهارم نوزادی (ماه 6 ، هفته 4) می‌پردازیم.

 

رشد و تکامل

کودک شما چگونه رشد می‌کند؟

هنگامی كه فعالیت كودک شما بیشتر می‌شود پوشیدن لباس‌های راحتی برایش بهتر خواهد بود. لباس‌های نرم را برای او انتخاب كنید كه با حركت‌های او به این سو و آن سو، روی بدنش خراش و جراحت ایجاد نكنند. لباس‌های گشاد كشی و نازک نیز برای كودک شما مناسب هستند، زیرا امكان حركت را برای او فراهم می‌آورد.
از استفاده از این لباس‌ها خودداری كنید: لباس‌های زبر یا خراش دار؛ لباس‌هایی كه كراوات بلند، دكمه یا پاپیون داشته باشند (برای جلوگیری از خطر خفه كردن كودک)؛ هر چیزی كه مانع خواب، چهار دست و پا راه رفتن، بازی یا فعالیت‌های دیگر كودک شما شود.
 
زندگی شما : خوب غذا بخوريد
مراقبت از كودک خسته كننده است. خوردن غذای سنگین موجب احساس خواب آلودگی می‌‎شود، بنابراین از غذاها و خوراكی‌های سبک و مغذی استفاده كنید.
 
صبحانه را فراموش نكنید:
اگر چه هنگامی كه عجله داشته باشید، وسوسه می‌شوید كه صبحانه نخورید، اما بدن شما پس از خواب شبانه (یا در برخی اوقات نخوابیدن كامل در یک شب!) به تجدید انرژی نیاز دارد. غذاهای پروتئینی (مانند تخم مرغ) یا كربوهیدرات‌هایی كه به آرامی در بدن به انرژی تبدیل می‌شوند می‌توانند انرژی لازم برای تمام طول صبح را تامین كنند.
 
به تدریج از هرم غذایی بالا بروید:
روزانه حدودا 2.5 فنجان از سبزیجات و 1.5 تا 2 فنجان از میوه برای خانم‌هایی كه در سن باروری هستند توصیه می‌شود. سبزیجات خام را در یخچال خود نگهداری كنید. سبزیجات خرد شده را به غذاهایی كه تهیه می‌كنید اضافه كنید. میوه را می‌توان به صورت خشک شده، یخ‌زده یا كمپوت استفاده كرد كه همه این موارد برای شما سالم هستند. می‌توانید خوراكی‌های سالم و خوشمزه‌ای از میوه تازه یا یخ‌زده، آب میوه یا ماست تهیه كنید.
 
از هله هوله صرف‌نظر كنید:
چیپس و شكلات در ابتدا به شما انرژی می‌دهند اما پس از آن موجب می‌شوند كه بیشتر از قبل احساس تنبلی و خستگی كنید. از غذاهای مغذی‌تر استفاده كنید (مانند سیب زمینی پخته، ذرت بو داده بدون روغن، بادام یا پسته). هله هوله‌های سالم را در دسترس داشته باشید: میوه خرد یا خشک شده، كشمش، تخمه آفتابگردان یا كدو، آجیل مخلوط، تكه‌های نارگیل، زیتون و انواع پنیر. می‌توانید از تركیب بعضی از این مواد با شیر، میان وعده مناسبی برای خود تهیه كنید.
 
كربوهیدرات‌ها را با دقت انتخاب كنید:
كربوهیدرات‌ها یكی از منابع اصلی تامین انرژی هستند. پس اگر برای كاهش وزن می‌خواهید مصرف آن‌ها را به كلی قطع كنید، بهتر است در این باره دوباره فكر كنید. مثلا می‌توانید از ماكارونی (بدون سس چرب) یا شیرینی‌های ساده (مانند كراكر یا توک با پنیر) استفاده كنید.
 
به مقدار لازم آب بنوشید:
آب مورد نیاز بدن خود را با نوشیدن مقادیر زیادی مایعات و به‌خصوص آب، تامین كنید. از آب میوه‌های 100% طبیعی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز می‌توانید استفاده كنید، اما به میزان شكر موجود در آن‌ها دقت كنید و توجه داشته باشید كه نوشیدنی‌های كافئین‌دار می‌توانند موجب از دست رفتن آب بدن شما شوند.
 
 بازی

تکان بده، صداش را در بیار و بغلتان

کودک شما در 6 ماهگی از اتصال کف دست به ساعد و مچ دست آگاهی دارد و به خوبی می‌تواند حرکات هر دو قسمت را کنترل کند. اکنون او قصد دارد با دست‌هایش اطراف خود را کنترل کند. چه با لمس کردن، ضربه زدن، و چه با چنگ زدن به تمامی آنچه دور و برش است. او با لمس کردن اجسام، خصوصیات آن‌ها را از قبیل وز، شکل، محتوا و البته مزه را کشف می‌کند. او به ویژه با صداهای مختلفی از اجسام تولید می‌شود سرگرم خواهد شد. به جهت کمک به پیشبرد اهداف اولیه کودک، می‌توانید یک جغجغه ساده درست کنید. به این ترتیب که تعدادی که مقداری اشیا خورده ریز را داخل یک قوطی پلاستیکی دیخته تا موقع تکان دادن، تولید صدا کنند. به کودک چگونگی استفاده از آن را نشان دهید. اما هنگامی که این کار ا یاد بگیرد دیگر نمی‌توانید او را ساکت کنید./ نی نی سایت

 

جهت مشاهده متن کامل راهنمای هر هفته از نوزادی، بر روی تصویر مربوط به هر هفته کلیک نمایید.